17860207-burnout

Behandel protocol

Er is geen vast patroon van behandelen al was het maar dat wij allen verschillend zijn.
Een overal effectief gebleken behandelplan in de praktijk helpt omdat het individueel kan worden aangepast mede afhankelijk van de aanwezige klachten, gevoelens en gevolguitingen naast de oorzaken van de Burn-out, vast te stellen in de anamnese.
Algemeen advies is aanvaarding van de situatie, voldoende nachtrust, regelmatig vrijheid plannen en tijd maken voor hobby’s en met (kracht) sport starten naast vakantie en uitjes en vooral voldoende beweging zoals wandelen in het bos en de natuur.

Stimulantia vermijden zoals alcohol, cafeïne en bijvoorkeur ook koolzuurhoudende dranken.
Voor velen helpt ook het minimaliseren of zelfs een tijd lang vermijden van koolhydraten en suiker houdende producten. De ondersteuning van een basis suppletie wordt ingezet ter herstel van de bijnieren en ondersteuning van het zenuw stelsel. De begeleiding vind plaats over tenminste 5 coaching momenten binnen een tijdsperiode van 100 dagen, naast veel zelfmanagement oefeningen dagelijks thuis om de focus te versterken op een voorspoedig fysiek herstel en met nieuwe levenspatronen vanuit een krachtige geest en mindset.

1e consult: de intake en anamnese. Start met dagelijks bijhouden van cruciale effecten.
2e consult: werken aan het vervolg met suppletie om de HPA as te herstellen. Dat is het communicatie systeem tussen de hypothalamus-hypofyse-bijnieras (HBB-as of HPA-axis)
3e consult: werken aan het herstel van het limbisch systeem en het verwerken van onverwerkte emoties en mogelijke neven effecten zoals slaapstoornissen.
4e consult: werken aan het herstel van de Amygdala en verder werken aan (onverwerkte) emoties, samen kijken naar het verborgen perfectionisme en mogelijke angsten.
5e consult: werken aan het herstel van het autonome zenuwstelsel d.m.v. Nervo Balance en werken aan de drie G’s : gewenste situatie, goede relaties en genieten van het moment.

Tijd plannen voor ontspanning, sport, krachttraining en wandelen.

Het systematisch in kaart brengen van het herstel helpt om de progressie in beeld te brengen als positieve bijdrage in het proces naast het dagelijks noteren van gegevens. Het is uiterst belangrijk gebleken om nutriënten voor het sympathische stelsel te blijven gebruiken om een terugval of zelfs mogelijke latere uitval te voorkomen.